Norsk Viltsykehus

Introduksjon

I 2012 da Aviv Livnat startet opp som privatpraktiserende veterinær, fikk de første vilt pasientene behandling hos han. Da ryktene om at det var en veterinær som tok imot skadet vilt, begynte å spre seg i regionen, førte dette til en jevn strøm med pasienter. I mai 2013 ble Norsk Viltsykehus etablert som forening i Norge. Dette er en organisasjon som er drevet av veterinærer. Vi vil gi skadet og sykt vilt samme gode behandlings muligheter som dyr i privat eie får.

Hva er visjonen bak et Norskt viltsykehus og rehabiliteringssenter?

Et sted som kan ta imot skadet vilt fra hele regionen/landet og som har utstyr og kompentanse tilpasset dette formålet. I begynnelsen er tanken å ta imot dyr fra vår region og områdene rund, men etterhvert å utvikle det til å bli et nasjonalt dekkende tilbud.

Formål:

Formålet er å diagnostisere, behandle og rehabilitere skadet og sykt vilt, før disse blir sluppet tilbake til naturen. Behandling og rehabilitering av vilt trenger ekspertise, egnet lokalitet og god tid.

Hvor står vi nå:

Vi har motatt pasienter med alt fra neurologiske - , metabolske - , øye problemer til ortopediske og smittsomme problemer.

Bakgrunnsbilde:

Richard Larssen